A’ vilanza – Terz’attu

A’ vilanza – Terz’attu

Introduzione e biografia di Nino Martoglio
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Terz’attu

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A' vilanza - Terz'attu

A’ vilanza – Terz’attu

La stessa scena del second’atto. – L’alba del giorno appresso.

SCENA I.
Anna e Oraziu.

Oraziu: (esce, in maniche di camicia, dall’uscio di fondo, seguito da)

Anna: (che si appoggia, disfatta, a uno stipite dell’uscio stesso).

Oraziu: (va ad aprire gli scuri della finestra e a traverso i vetri entra sulla scena la prima squallida luce dell’alba che, man mano, si va facendo piĂą intensa) – Si, sta agghiurnannu.

Anna: (si avanza, stanca, di qualche passo, discinta, coi capelli disfatti; è pallida, avvilita, dopo la notte di strazio per lei e di allegra vendetta per lui) – E perciò… ppi caritĂ , vo’ jtavinni prima ca fa jornu e grapunu ‘i porti, in modu ca nuddu vi vidissi!….(coprendosi il volto con le mani) – Mancu di mia v’avissivu a fari vidiri!…. (con voce di pianto). – Chi nn’aviti fattu, chi nn’aviti fattu, di mia?

Oraziu: E chi tantu, ppi daveru, nni si’ pintuta? (con intenzione) – E puru….

Anna: (energica) – Ah, no! Lu corpu, forsi, ma l’arma no! Non ha accunsintutu, l’arma!…. E mi l’aviti straziatu, stanotti!… Putiti essiri saziu!…. Vo’ jtavinni, ora, vo’ jtavinni!

Oraziu: Ma chi ti scanti, d’ ‘i genti?…. Ca mi po’ vidiri nesciri?… N’ ha’ paura, ca non mi vidi.

Anna: Comu, non vi vidi? Si nisciti chiĂą tardu, quannu tutti so’ fora….

Oraziu: Ca quali!…. Non mi vidi pirchì non nesciu.

Anna: (allibita) – Non nisciti? E chi vi vuliti ristari, cca?

Oraziu: Certu.

Anna: E comu, non pinsati ca torna iddu?

Oraziu: Ca iu ad iddu aspettu!…

Anna: (atterrita) – Ah, non vi basta chiddu c’aviti fattu di mia?… Macari ccu iddu, ora? (angosciata) – E allura pirchì?….. Allura pirchì?….

Oraziu: Quantu si’ bona! Comu voi, ca mi bastassi? Mi basta per una parte – e mancu m’ha’ bastatu tantu bonu – ma non mi basta ppi ‘n’autra… Iu ‘u sacciu, ca iddu mi fici ‘a festa ccu me’ mugghieri…. e accussì l’avi a sapiri iddu. Pirchì dunca, chi soddisfazioni fussi, accussì?… A’ para, avemu a essiri (alza una mano, come se reggesse la bilancia al peso) – Vilanza: tantu di cca e tantu di cca banna.

Anna: (come fuori di sè) – Madonna santissima! E chi pinseri infernali vi vinni, ora? E la vostra parola? V’haiu datu tuttu chiddu ca vi putia dari, ppi salvari ad iddu: l’anuri mia, li me’ carni…. – ccu la me’ criaturedda a latu!… – E allura pirchì l’haiu fattu, iu, si mancu ha’ valutu ppi sarvari a iddu?

Oraziu: Chi vo’ salvari? Cca non c’è nenti da salvari! Chi ti fiuri ca ci avissi a fari, ad iddu, oramai?… No, nenti. Ti giuru ca non ci turcirò un capiddu! Non l’haiu chiĂą, ‘ssu dirittu. Pp’ ‘a prima parti semu a paru; mi resta, ora, sulamenti, ca si sapissi… E mi nni vaiu.

Anna: Vi nni jti? Ma non ci pinsati ca iddu, si vi trova cca, v’ammazza?

Oraziu: M’ammazza?… Iddu ammazza a mia?… Guarda ca ‘n’autra nn’haiu a sèntiri! D’unni veni, iddu?… Unni l’ha’ passatu, ‘a nuttata?… A’ me’ casa… e iu cca, a’ so’ casa!… Ccu cu’ ha’ statu, iddu? Ccu me’ mugghieri… e iu haiu statu cca, ccu so’ mugghieri!…

Anna: Ca allura ppi daveru vui accussì criditi d’aviri aggiustatu tuttu cosi?

Oraziu: Tuttu cosi, cara cummaredda mia! Iddu l’avia guastatu ed iu l’aggiustai. Scusati: l’amicizia, la stima, lu cumparaticu, l’onuri, cu’ è ca l’avia guastatu? Iddu!… E ora iu haiu misu ‘a vilanza ‘m paru!… Ccu ‘na differenza: ca a mia, ppi rispettu d’iddu e di vui, mancu mi passava pp’ ‘a testa…. e a iddu sì!… Risposta è, ‘a mia, cummari! A cc’avissi vulutu, iddu, un pisu e du’ misuri?… Non lu po’ vuliri, non ti scantari!….

Anna: Maria Santissima! Vergini ‘Mmaculata, e chi nni nasci, ora?

Oraziu: Non ti scantari, ca nenti mi fa! Ci parru iu: sacciu chiddu ca ci haiu a diri! (persuasivo) – Ca metti ca iu, ora, turnassi a’ me’ casa e ‘u truvassi ddĂ , ccu me’ mugghieri… Chi ci avissi a fari? Nenti, ora!… Si ci jeva arsira, si, l’ammazzava e aveva tutta ‘a ragiuni e tuttu ‘u dirittu di fallu; ora non chiĂą. Ora nenti… Tali e quali iddu ccu mia…. Non ti scantari, ca non po’ fari e non po’ diri nenti.

Anna: (tendendo l’orecchio verso l’uscio di camera) – ‘U picciriddu, ‘u picciriddu chianci! (corre in camera).

SCENA II.
Oraziu solo, poi Anna e Saru.

Oraziu: (rimasto solo tentenna il capo con laido ghigno di amara soddisfazione e di acre veleno; poi si accosta pian piano alla finestra e l’apre, per respirare l’aria del mattino ormai chiaro. La beve a pieni polmoni, passandosi la mano sulla fronte e sui capelli, come per rinfrancarsi al refrigerio della frescura mattinale). – Ah, bella jurnata ha’ a essiri, chista, ppi mia!… (sospira di soddisfazione, poi si sporge a guardare sulla strada e, poco dopo, arretra istintivamente, turbato, si frega le mani, come non vedesse l’ora di venire alla prova, si accosta all’uscio e, come se parlasse ad Anna). – AlluccĂ , alluccĂ !… Sta currennu dintra!

Anna: (affacciandosi all’uscio, pallida, tremante, sgomenta). – Iddu!? Oh, Maria Santissima!

Oraziu: (nervoso) – Mi vitti, mi vitti e sta currennu!… Cca è!… (resta un po’ come smarrito nel turbamento, indeciso sul da fare).

Anna: (tentando di tirarlo dentro) – Trasiti cca, trasiti cca, circati d’ammucciarivi!….

Oraziu: (sostenendosi, si strappa dalle mani di lei, che lo tira, e con un riso nervoso, di sfida, ma pur di intenso turbamento) – No, ti dicu, ca nenti mi po’ fari!

Saru: (precipitandosi sulla scena, pallido d’un pallore cadaverico, stravolto, e spianando il fucile contro Oraziu, gli grida, roco) – Nenti ti pozzu fari?

Oraziu: (risoluto e deciso, facendosi avanti, con gran voce) – No, nenti!

Saru: T’ammazzu comu un cani! (tira il grilletto e fa partire il colpo che rintrona sinistro nella stanza).

Oraziu: (colpito in pieno, si porta le mani al petto e stramazza, comprimendoselo, senza dir verbo).

Anna: (atterrita) – Ah, Saru, Saru, chi facisti?

Saru: (cadaverico, ma calmo, posando il fucile, ancora fumante sul tavolo) – Chiddu ca non sappi fari iddu, vilunazzu!… Aveva a veniri a’ so’ casa e aveva ad ammazzari comu un cani a mia, truvannumi ddĂ , ccu so’ mugghieri!… Iu ‘u truvai cca, ccu tia e ammazzai ad iddu!

Anna: Ma a mia, iddu…. chi c’entra?!… Ah, Saru, Saru, iu ppi tia, chi cridi? Ppi tia, ppi sarvari a tia!….

Saru: ‘U sacciu, zìttiti, non parrari!… Chissa è, ‘a me’ forza e ‘a me’ ragiuni!….

Anna: Ragiuni, e comu…. Tu ca veni di ddĂ ?…. Ti cunsumasti!… E iu haiu datu ppi nenti lu me’ onuri!….

Saru: (afferrandola) – Ah, lu to’ onuri, lu sai diri!… M’ ‘u sai diri ‘nfacci c’hai datu lu to’… onuri?!… E ti pari nenti, chistu?

Anna: Ma tu non ci avevi pigghiatu lu so’?… Iddu critti di fari pari e patta, parrava di vilanza, ca vosi mettiri ‘m paru….

Saru: Ah, di vilanza, ti parrau? Ah, si?.. ‘U stissu pisu avi, chiddu ca fici iddu e chiddu c’haiu fattu iu?…

Anna: Ma si, Saru miu, ppi la genti, ppi la genti!…

Saru: Quali genti? Davanti la giustizia ju mi nn’haju a jri!… Chi guardamu, ‘u fattu… accussì, di fora? Iu mi misi ccu so’ mugghieri, iddu si misi ccu ‘a mia e semu a paru? E so’ mugghieri a paru ccu tia, si po’ mettiri? E chiddu chi fici iddu, ‘nfamuni, ccu tia, ccu chiddu ch’aiu fattu iu ccu so’ mugghieri? S’avissiru a parrari cc’ ‘u spirdatu d’ ‘i setti stiddi, chissu!… Ccu Saru Mazza, hannu a parrari!… Chi parauni mi ponnnu fari, ‘i genti? Cca tu, ca si’ ‘na santa, e ddĂ  ca c’è ‘na cani di vanedda, ca cu’ junci si la po’ pigghiari?… Ah, di vilanza, parramu? E chi hannu, ‘u stissu pisu, chiddu c’haiu fattu iu e chiddu ca fici iddu, cca? Iu c’haju statu trascinatu ppi li capiddi d’idda…. d’idda, ca a mia mancu ppi testa, mi passava!… E m’ha’ cuntatu li passi e m’ha’ vinutu a circari dintra, fora, a la stazioni mentri ca parteva, a tutti banni!… E m’ha’ tiratu lu ciatu; e m’ha’ vutatu li cirivedda, senza guardari periculu!… Macari davanti ad iddu… (guardando il cadavere, con aria di terrore e voce cavernosa)…. ca non la vidi chiĂą!…

Anna: (guardando il cadavere alla sua volta, si mette le mani nei capelli e scongiura) – Maria, Maria, Saru, scappatinni!….

Saru: (c. s.) – Aspetta, ca ti dicu chistu. Chistu ca non t’ ha’ a scurdari, ca è tuttu, ppi mia! (piano, sottovoce, come se il morto potesse udire) – Chi è, ‘u stissu, ah? ‘U stissu di chiddu ca fici iddu? Pensaci bonu: ca si nni vinni cca, friddu friddu (additandolo, senza osare di guardarlo), ccu ‘ssa facci di Giuda, a mettiri a la turtura a tia, santa, e pigghiariti con la minaccia e lu terruri (gli si volta, scuotendo le pugna sul cadavere) – Una matri, vigliaccu! Ccu la so’ criatura a latu, vigliaccu!… A la stissa vilanza ccu ‘na cajorda, la vulissi mettiri?…. Iu, ca sugnu schifiatu di li vasuna arraggiati di to’ mugghieri e tu, t’hanno a vidiri, assassinu, ccu la facci china di sgraggiuni di ‘sta ‘nfelici (si accalora fino al massimo del furore e della disperazione), ca custringisti ccu la forza, vigliaccu!….

Anna: (afferrandolo) – Chi dici, Saru, ccu cu’ parri?!… (si ode il tramestìo di passi per le scale e un vocìo confuso)….. Zittu!…. Zittu!…. Acchiana genti!….

Saru: (che si è prima ritratto, confuso, dal cadavere, scostandola) – Vo grapi!… Cca sugnu!… Non ti scantari, sugnu prontu!…(incrocia le braccia e attende, con suprema aria di sfida. – Anna si avvia alla comune).

Tela.

‘A vilanza (La bilancia)
Dramma in tre atti – 1917
di Nino Martoglio e Luigi Pirandello

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Introduzione al Teatro di Luigi Pirandello

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